Een update vanuit Zweden - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jaimy B. - WaarBenJij.nu Een update vanuit Zweden - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jaimy B. - WaarBenJij.nu

Een update vanuit Zweden

Blijf op de hoogte en volg Jaimy

25 September 2017 | Zweden, Kristianstad

Omdat ik de afgelopen weken natuurlijk niet stil heb gezeten, leek het mij weer eens tijd om een stukje te schrijven over mijn belevenissen. Sinds mijn laatste stukje is er veel voorbij gekomen: de kickoff week van de Student Union is geweest, mijn Zweedse taallessen zijn begonnen, ik heb wat steden bezocht, de echte lessen zijn gestart, ik ben gaan sporten bij de Sports Union, en meer. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de tijd voorbij vliegt, ik heb niet eens het gevoel dat ik op dit moment al 5,5 week in Zweden verblijf.

De Kickoff week van de Student Union vond ik erg leuk. Elke dag waren er activiteiten, of je hieraan mee deed hing van jezelf af. Ik had een erg leuk team, met een aantal van hen heb ik nog steeds contact. Deze introductie was leuk om elkaar te leren kennen, maar ook zeker leuk voor mij om de Zweedse cultuur te ervaren. Zo ben ik erachter gekomen dat de Zweedse studentencultuur veel overalls bevat. Elke studierichting heeft zijn eigen kleur, zodat snel te zien is wie wat studeert. De overall wordt vaak ook versierd met een emblemen. Hoe meer emblemen er op de stof genaaid zijn, hoe langer iemand lid is van de vereniging. Ook werden er tijdens de bijeenkomsten veel (drank)liedjes gezongen, meestal in het Zweeds waardoor ik er weinig van verstond, maar gelukkig wilden mijn teamleden alles met liefde voor mij vertalen. Vaak bleek het om gewoon willekeurige, grappige nummers te gaan, maar soms was er voor de jarige ook een lied met een drank-opdracht, zoals de Lambo. Tijdens dit lied wordt er voor de jarige gezongen, waarbij de jarige tijdens het toezingen zo snel mogelijk een blikje drinken leeg moet drinken. Zodra het publiek klaar is met zingen, zingt de jarige zelf een stuk, waarna bewezen moet worden dat het blikje echt leeg is: je moet het blikje boven je hoofd omdraaien, met als risico dat het laatste beetje op je hoofd belandt. In het begin keek ik hier even raar van op, maar ik moet zeggen dat ik het een erg grappig nummer vind! Tijdens de Sittnings (diners waarbij je met alle leden zittend op de grond eet) kwam dit dan ook vaak voorbij.

Afgelopen woensdag heb ik mijn derde Zweedse taalles gehad. Deze lessen worden gegeven door studenten die hun eigen vaardigheden in lesgeven willen verbeteren. Ik denk dat dit een erg goede manier van leren is, al is soms wel erg te merken dat de ‘docenten’ hun draai nog moeten vinden in het lesgeven. De lessen hebben elke week een ander onderwerp, zodat we ons in veel situaties kunnen redden. Helaas hebben we geen grammaticale lessen gehad, dus de zinnen die we leren, zijn erg specifiek en verder niet vaak toepasbaar. Ik vind het leuke lessen, maar heb niet altijd het idee dat ik met de juiste informatie het lokaal weer verlaat. Hopelijk misschien komt dit later nog.

Ook zijn mijn gewone lessen voor het vak ‘Intercultural Communication’ van start gegaan. Deze lessen vind ik erg interessant en leuk, mede doordat we een erg enthousiaste docent hebben. Deze man is geboren en opgegroeid in Duitsland, maar heeft gewerkt in Duitsland, Denemarken, USA en op verschillende plaatsen in Zweden. Hierdoor heeft hij veel kennis van andere culturen en ongeschreven regels, en kan hij ons dus haarfijn uitleggen hoe bepaalde Zweedse regels in elkaar zitten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de Zweden het minder fijn vinden als je naast ze gaat zitten in het openbaar vervoer, dit gebeurt alleen als er echt nergens meer een plaats vrij is. Laten wij nou net met vijf uitwisselingsstudenten, tijdens een treintocht naar een andere stad, gevraagd hebben of we op een bepaalde plek konden zitten zodat we bij elkaar konden zitten. Oeps!

Omdat ik veel vrije tijd heb, ben ik de afgelopen weken een aantal keer gaan sporten bij de Sports Union. Dit is de sportgelegenheid die de school aanbiedt op de eigen campus. De sportbijeenkomsten worden geleid door studenten die een bepaalde sport als hobby hebben, waardoor de teamsporten meer partijen spelen dan echt leren zijn. Ik ga twee keer per week volleyballen en heb daarnaast ook een les body pump gevolgd. Even wennen na zoveel weken van rustig aan doen hoor! Maar het is erg leuk om ook daar nieuwe mensen te leren kennen, zowel Zweedse als uitwisselingsstudenten.

Naast alle activiteiten van de school, heb ik ook een aantal keer een bezoekje gebracht aan andere bezienswaardigheden. Omdat ik een fiets gehuurd heb, kom ik veel makkelijker op een andere plek, daarom ben ik al een keer mee naar een groot bos (Kjugekull) geweest, hier zijn veel grote rotsen te vinden. Ook hebben we het kasteel Bäckagskog Slott bezocht, waar in de grote kasteeltuinen mooie foto’s gemaakt konden worden.
Afgelopen weekend ben ik met een internationaal gezelschap aan meiden naar Malmö afgereisd, om daar de highlights te kunnen bewonderen. Waar ik steeds weer aan moet wennen, is dat de steden hier in Zweden wel degelijk groot, maar niet zo vol met mensen zijn. Vaak een hele opluchting als je het vergelijkt met de drukke grote steden in ons deel van Europa. Tijdens een fietstour met gehuurde fietsen zijn we eerst naar het chocolademuseum van het chocolademerk 'Mazetti' gefietst, waar we een rondleiding hebben gekregen waarbij we ook veel chocolade mochten proeven. Na deze rondleiding zijn we doorgefietst naar andere bezienswaardigheden, zoals Lilla Torget, een pleintje met daaromheen veel oude huisjes, restaurants en winkeltjes. Ook hebben we onder andere over het één van de grootste pleinen van Noord-Europa gelopen: het Stortorget. Hierop staat ook het beeld van Karl X Gustav, de naamgever van de streek Skåne, waar ook Kristianstad gevestigd is. Na geluncht te hebben in de foodhall van het centraal station, zijn we doorgefietst naar het strand. Hier is, bij helder weer, Kopenhagen te zien. Het strand ligt namelijk naast de Sontbrug, de brug van Kopenhagen naar Malmö. Het weer was helaas wat bewolkt, waardoor we alleen de contouren van de gebouwen in Kopenhagen konden zien.
Gisteren ben ik, gedreven door het zonnetje, samen met een meisje uit mijn introductiegroep naar een bos in de buurt van de school geweest. Wat gepland was als een normale wandeling, werd een wandeling van bijna vier uur door het bos, over een uitgestrekt veld met grazende koeien, een brug en tussen heel veel struiken met uiteenlopende bessen door. Deze bessen waren allemaal niet eetbaar, maar wel erg mooi om te zien. De bomen en struiken zijn zich nu aan het voorbereiden op de herfst, waardoor er op veel plekken in en om de stad kastanjes, eikels, paddenstoelen en veel andere herfstverschijnselen te vinden zijn.

Deze week is een extra rustige week: in plaats van de taallessen is er een zogenaamde ‘fika’ georganiseerd door de school. Een fika is een echt Zweeds verschijnsel, het is namelijk het drinken van koffie en thee samen met het eten van (vaak meerdere) zoete koekjes. Een koffiepauze dus, al wordt hier wel echt de tijd voor genomen. In bijna elk restaurant is er een speciaal fika-menu en alle supermarkten hebben een afdeling met lekkernijen voor tijdens fika. Iedereen neemt de tijd, iets wat je in Nederland niet overal zult tegenkomen.

Bij dit verhaal zijn weer een aantal foto’s toegevoegd, de titel van de foto vertelt waar de foto over gaat.
Veel kijkplezier!

Mocht je op de hoogte gehouden willen worden van de updates die ik op deze blog plaats, dan kun je je mailadres links in deze pagina invullen onder het kopje 'Meld je aan voor de mailinglist'. Je ontvangt dan een melding wanneer ik een nieuw reisverslag plaats.

  • 28 September 2017 - 14:35

    Lieke:

    Wat een belevenissen! Klinkt echt goed Jaimy, je hebt daar al helemaal je draai gevonden lijkt het :).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaimy

Actief sinds 31 Aug. 2017
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4970

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 14 Januari 2018

Minor in het buitenland

Landen bezocht: