De eerste weken en indrukken - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jaimy B. - WaarBenJij.nu De eerste weken en indrukken - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jaimy B. - WaarBenJij.nu

De eerste weken en indrukken

Blijf op de hoogte en volg Jaimy

31 Augustus 2017 | Zweden, Kristianstad

Welkom bij mijn reisblog en leuk dat je even de tijd neemt om over mijn avonturen te lezen!

De komende maanden zal ik mijn minor volgen in Kristianstad te Zweden. Tijdens mijn minorperiode zal ik verhalen en foto’s plaatsen van de dingen die ik hier mee maak.
Inmiddels verblijf ik al bijna twee weken in Zweden, om precies te zijn in een gebouw wat Fängelse heet. Dit gebouw heeft deze naam gekregen door haar geschiedenis: Fängelse is namelijk de vertaling van ons Nederlandse woord ‘gevangenis’. Tot 2013 hebben hier gevangenen gezeten, een gek idee wanneer je door het gebouw loopt. In het gebouw wonen op dit moment 75 personen, waarvan het merendeel, net als ik, exchange student aan Högskolan Kristianstad (HKR), is. Door de vele bewoners is er altijd wel iets te doen, wordt er altijd wel ergens gekookt en is het dus nooit saai.
Mijn kamer heeft een oppervlakte van ongeveer 6,5 m². Dit klinkt klein, maar door de praktische inrichting met een hoogslaper en daaronder het bureau, hoge kledingkast en het hoge plafond, valt het me zeker niet tegen! Mijn deur is een deur waar nog oude details van een gevangenisdeur op zitten, net als mijn raam met buitenraam waar tralies voor zitten.
Door het hele gebouw zijn ingerichte keukens en badkamers te vinden, waardoor er nooit een rij voor één van deze ruimten staat. En mocht dit wel gebeuren, dan kan je altijd nog uitwijken naar een andere ruimte. Zowat alles in het gebouw is afkomstig van Ikea, een goed visitekaartje van de Zweedse winkelketen.
Op de afbeelding van het gebouw heb ik mijn raam zwart omcirkeld, ik zit dus op de bovenste verdieping, een fijne plek.

Op dit moment ben ik al een aantal keren naar school geweest, vorige week voor de informatieve bijeenkomsten en deze week voor de introductie-activiteiten. Dit is allemaal erg goed bevallen, al is het soms wel even zoeken om op de goede locatie terecht te komen. De campus van HKR heeft namelijk allerlei kleine gebouwten, elk met hun eigen functie en nummer. Soms is het dus nog even zoeken naar de goede plek, maar ik verwacht dat dit snel zal veranderen als ik er eenmaal lessen ga volgen.

Tijdens de afgelopen dagen heeft mijn vrije tijd vooral bestaan uit het doen van inkopen (toch wel even wennen als je voor alleen jezelf moet koken in plaats van voor vijf personen), het inrichten van mijn kamer (alle spullen hebben uiteindelijk een praktische plek gekregen), het kennismaken met de andere bewoners van Fängelse (door de grote hoeveelheid bewoners kom ik elke dag nog wel nieuwe gezichten tegen), het spelen van spelletjes (elke avond is er wel iets te doen op een verdieping waarbij je zo even binnen kunt lopen), en ga zo maar door. Echt verveeld heb ik mij dus nog niet!
Naast een aantal Nederlandse meiden van mijn eigen school, zijn er nog wat Nederlanders te vinden. De overige nationaliteiten lopen uiteen van Duitsland tot Sri Lanka, China tot Spanje, Zweden tot Nepal, etc. Iedereen is erg open en vriendelijk, waardoor het gemakkelijk is een praatje te maken over andermans leven ‘thuis’ of hun keus om hier te komen studeren. Er zijn al genoeg interessante verhalen en redenen voorbij gekomen!

Afgelopen zaterdag was het al tijd voor mijn eerste tripje: samen met een aantal andere meiden ben ik die dag met de trein naar Helsingborg gereisd om daar rond te gaan kijken. Helsingborg is de 8ste grootste stad van Zweden, maar zoals wij een drukke stad zouden verwachten, is dit nog steeds een rustige stad met relatief weinig inwoners. Tijdens ons bezoek hebben we rondgekeken in het centrum en bij de haven van de stad, waar nog veel gebouwen staan die de strategische ligging van de stad kenmerken. De stad ligt namelijk op zo’n 4km. afstand van Denemarken, waardoor het door de eeuwen heen een gewilde vestigingsplaats is geweest. Ook vertrekt hier een aantal keer per dag de ferry naar Denemarken. Omdat ik nog nooit in een land aan deze kant van Europa geweest ben, heb ik heel andere gebouwen gezien dan ik gewend was. Het is zeker de moeite waard om een keer een kijkje te nemen!

Vandaag is de kickoff-week van de Student Union begonnen. Tijdens deze week gaan we allerlei activiteiten ondernemen om de anderen en de school beter te leren kennen. Zo zijn er een aantal diners, een gemaskerd bal, spelletjesdagen, etc. georganiseerd. Ik ben blij dat ik deze dagen wat dingen kan ondernemen met de Student Union, mijn lessen beginnen namelijk pas op 8 september. Ik heb deze weken een relatief rustig rooster, wat ervoor zorgt dat ik nog niet in de studeermodus zit. Waar anderen een rooster van een aantal lessen per dag hebben, heb ik nog geen schoolzaken vaststaan. Wel begin ik op 6 september met Zweedse taallessen die door studenten van HKR aangeboden worden, het zal me benieuwen hoe dit zal verlopen!

Hetgeen wat me het meeste opvalt aan Zweden is hun behulpzaamheid. Wanneer je met zware koffers de trein in stapt, helpt er al snel iemand om je koffer mee de trein in te krijgen. Toen we een ticket voor de trein vanuit Kopenhagen naar Kristianstad moesten kopen, hielpen er al snel mensen mee om onze tickets te kopen. Wanneer je ergens een vraag over hebt, kun je het altijd stellen, al sta je in de supermarkt en is de andere persoon ook een klant. Dit is een hele positieve eigenschap van dit land en ik hoop dat ik daar nog lang van kan genieten!

Mocht je op de hoogte gehouden willen worden van de updates die ik op deze blog plaats, dan kun je je mailadres links in deze pagina invullen onder het kopje 'Meld je aan voor de mailinglist'. Je ontvangt dan een melding wanneer ik een nieuw reisverslag plaats.

  • 01 September 2017 - 15:34

    Jan Bosch:

    Leuk om wat van je te horen, zo te zien gaat het goed.veel succes met je studie. Groetjes, Jan

  • 03 September 2017 - 11:40

    Tom:

    Hoi Jaimy, mooie locatie om een half jaar te mogen wonen. Succes en geniet ervan!!! Groetjes Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaimy

Actief sinds 31 Aug. 2017
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 4984

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 14 Januari 2018

Minor in het buitenland

Landen bezocht: